Hest

  Katt

  Fugl

  Ulv





FORSIDEN

 

 

Du kan betale med VISA på Canis.no

Du kan betale med MasterCard på Canis.no

 

 

Besøkende: 712

Innlogget: 1

DAGENS PRODUKT

Bestill "dagens produkt" og få 500 ekstra bonuspoeng!

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

NOK 338,-
GRATIS FRAKT
Hvis du bestiller for over kr. 1000,- blir varene sendt portofritt!
MERKEVARER
Ruffwear
Kong Squirt
Optima Canis
Baggen GG
Dyon Flexi
Nina Ottosson Obtrack
Back on Track Hurtta
Visiglo Provit
Canny Collar Gappay
Bio Bag Fatboy
FURminator Jokke
Trixie Non-stop dogwear
Oster® Pro Karlie
Acme Kickbike
Hills Herkules
Bia Bädden Ferplast
ROK™ Straps Ruff Rider
Puppia United Pets
Belcando Dr.Baddaky
Hyper Pet VGWBälte®
FitPAWS® Dogman
BESTSELGERE
HUNDEBØKER

På talefot med hunden
På talefot med hunden

NOK 199,-


Gå spor Fra nybegynner til ekspert
Gå spor Fra nybegynner til ekspert

NOK 295,-


Klikkertrening for din hund
Klikkertrening for din hund

NOK 278,-


Valpen flytter hjemmefra
Valpen flytter hjemmefra

NOK 263,-


Hundens språk og atferd. En illustrert håndbok.
Hundens språk og atferd. En illustrert håndbok.

NOK 408,-


Lydighetstrening i teori og praksis
Lydighetstrening i teori og praksis

NOK 485,-


Spårhunden och lukterna
Spårhunden och lukterna

NOK 329,-


Valpesosialisering
Valpesosialisering

NOK 159,-


Lek med meg!  Aktivitetshåndbok for hund og menneske
Lek med meg! Aktivitetshåndbok for hund og menneske

NOK 246,-


Border collie, håndbok
Border collie, håndbok

NOK 115,-

Tilbake til søkeresultat

Blandingshund ,mindre verdt?

Start ny diskusjon
Gå til side 1 2 3 4 5 Neste
Svar på denne tråden Canis diskusjonsforum -> Diskuter hunderaser
Forfatter
Innlegg
MissMe
Champion

avatar_MissMe

Raser:
Labrador retriever
Blandingshund
Bonuspoeng:
13966
Innlegg: 158
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:27 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Det er nok flere enn du tror som bevisst blander, både større raser alà labrador/schäfer eller mindre som chihuahua/jack russell, eller noen andre miniatyr. De sistnevnte er på "mote". Ingen er vel ute etter å skape en ny rase! Bortsett fra han som "grunnla" den berømte labradoodle, og det var med en meget god begrunnelse. Synd det skulle ta helt av med den.. nå får vi jo goldendoodle, cockerdoodle osv osv.


Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av MissMe Liker
CanisMinor
Superhund 13

avatar_CanisMinor
Bonuspoeng:
228446
Innlegg: 17242
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:32
Feilslåtte forsøk
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

MissMe:Det er nok flere enn du tror som bevisst blander, både større raser alà labrador/schäfer eller mindre som chihuahua/jack russell, eller noen andre miniatyr. De sistnevnte er på "mote". Ingen er vel ute etter å skape en ny rase! Bortsett fra han som "grunnla" den berømte labradoodle, og det var med en meget god begrunnelse. Synd det skulle ta helt av med den.. nå får vi jo goldendoodle, cockerdoodle osv osv.
Fortsatt er det vel slik at det ikke blir noen raser av det? Labradoodle er vel også et nytt feilslått forsøk på å skape en rase med spesielle egenskaper. Et forsøk som mislykkes i f t hensikten? Men for eierne har slike hunder selvsagt like mye egenverd som hunder med stamtavle.


Til toppen Se profil Liker
Tassen_1
Champion

avatar_Tassen_1

Rase:
Blandingshund
Bonuspoeng:
16429
Innlegg: 657
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:40 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Hva sier dere til en blanding av elghund og border collie? Det er nemlig min hund...

 

Gratis var han også, men kommmer fra skikkelige folk som var ute for et "uhell". En mann jeg møtte spurte hvilken rase han var og sa "går det an da"? Voksne mannen! Det går fint an det og jeg må si at han er helt ypperlig! Vet ikke helt om det er pga. av genene hans, oppveksten eller en kombinasjonen av begge deler, men han passer perfekt til meg! Egentlig litt merkelig... Resultatet ble i hvert fall en svært pen hund, intelligent og krevende, sterk og flink til å trekke, stikker ikke av, lydig og bjeffer sjeldent (elghunden skal vel være "kjent" for å bjeffe). Jaktinstinkt tilnærmet lik null og ikke noe gjeterinstinkt. Passer perfekt til min livsstil - jeg liker både å gå lange turer og lære han småtriks og sånn. Samtidig er det jo kjempeartig å bli trukket på spark og sykkel!

 

Hvis jeg skal ha hund senere i livet (håper han lever lenge enda) blir det blanding da også. Noen velger rase, jeg kommer til å velge etter hjerte og gi et hjem til noen som trenger det. Utstillinger er ikke noe vi bryr oss om så det er uansett uaktuelt. Bruker masse tid og masse penger på vennen min og er jo minst like "seriøs" som andre som har renrasede hunder. Normale folk mener vel at alle hunder er like mye verdt, men det finnes vel unntak... For noen er jo en hund et statussymbol på lik linje med en fin bil - slik er det ikke for meg og sikkert ikke for de fleste her inne på Canis!



Til toppen Se profil Liker
MissMe
Champion

avatar_MissMe

Raser:
Labrador retriever
Blandingshund
Bonuspoeng:
13966
Innlegg: 158
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:44 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Nei, såklart og det er ikke meningen å lage raser ut av det.  Tåpelig å lage navn som cockerdoodle feks, men er det en hund med de to rasene i seg er det en grei måte å annonsere at her har jeg en puddel-cocker blanding. De fleste skjønner at det ikke er en renraset det er snakk om. Om labradoodle var et feilslått forsøk får tiden vise. Problemet var vel at det ikke var noen garanti for allergivennlighet på hele kullet.


Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av MissMe Liker
Siiri
Trippelchampion

avatar_Siiri

Raser:
Storpuddel
Airedale terrier
Bonuspoeng:
50603
Innlegg: 2029
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:47 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tassen_1:

Hva sier dere til en blanding av elghund og border collie? Det er nemlig min hund...

 

Gratis var han også, men kommmer fra skikkelige folk som var ute for et "uhell". En mann jeg møtte spurte hvilken rase han var og sa "går det an da"? Voksne mannen! Det går fint an det og jeg må si at han er helt ypperlig! Vet ikke helt om det er pga. av genene hans, oppveksten eller en kombinasjonen av begge deler, men han passer perfekt til meg! Egentlig litt merkelig... Resultatet ble i hvert fall en svært pen hund, intelligent og krevende, sterk og flink til å trekke, stikker ikke av, lydig og bjeffer sjeldent (elghunden skal vel være "kjent" for å bjeffe). Jaktinstinkt tilnærmet lik null og ikke noe gjeterinstinkt. Passer perfekt til min livsstil - jeg liker både å gå lange turer og lære han småtriks og sånn. Samtidig er det jo kjempeartig å bli trukket på spark og sykkel!

 

Da har du jo vært ganske heldig. Du kunne like gjerne fått en jagende, bjeffende gjeter som stakk av i skogen og kom hjem med en flokk elg.

Det er satt litt på spissen, men poenget er at du ikke vet hva du får før du har fått det - og da er det ofte litt sent hvis det ikke passer. Kjøper man en elghund vet man omtrent hva man kan forvente, en renraset BC likeså. En mix er og blir uforutsigbar, både mht lynne, instinkter og helse. De kan være fantastiske hunder, selvsagt, men å bevisst gå inn for et slikt sjansespill når man avler synes jeg er rart at folk tør. Hvertfall når de blander så ulike raser som disse to (vet at din var et uhell, snakker generelt om planlagt blandlingsavl), eller f. eks små terriere og chihuahuaer osv.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Siiri Liker
CanisMinor
Superhund 13

avatar_CanisMinor
Bonuspoeng:
228446
Innlegg: 17242
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:48
(Red: Tue 26. Jan 2010, 18:49)
Flotters
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tassen_1:Hva sier dere til en blanding av elghund og border collie? Det er nemlig min hund...
Er det en hund etter ditt hjerte er vel ingen ting bedre enn det: ) Ellers tiltrår jeg innlegget til Siiri ovenfor :)


Til toppen Se profil Liker
MissMe
Champion

avatar_MissMe

Raser:
Labrador retriever
Blandingshund
Bonuspoeng:
13966
Innlegg: 158
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 18:53 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tassen_1:

Hva sier dere til en blanding av elghund og border collie? Det er nemlig min hund...

Han høres flott ut!

Min var også gratis, og resultatet av planlagt blandingsavl. Oppdretter, om han kan kalles det, ville ha en valp etter sine to hunder, spesielt da hannhunden, som kona tok med seg etter skilsmissen.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av MissMe Liker
MissMe
Champion

avatar_MissMe

Raser:
Labrador retriever
Blandingshund
Bonuspoeng:
13966
Innlegg: 158
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 19:01 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Siiri:

 

Da har du jo vært ganske heldig. Du kunne like gjerne fått en jagende, bjeffende gjeter som stakk av i skogen og kom hjem med en flokk elg.

Det er satt litt på spissen, men poenget er at du ikke vet hva du får før du har fått det - og da er det ofte litt sent hvis det ikke passer. Kjøper man en elghund vet man omtrent hva man kan forvente, en renraset BC likeså. En mix er og blir uforutsigbar, både mht lynne, instinkter og helse. De kan være fantastiske hunder, selvsagt, men å bevisst gå inn for et slikt sjansespill når man avler synes jeg er rart at folk tør. Hvertfall når de blander så ulike raser som disse to (vet at din var et uhell, snakker generelt om planlagt blandlingsavl), eller f. eks små terriere og chihuahuaer osv.

det var veldig på spissen. Dette med at en valp kun kan arve de negative sidene fra hver rase er bare humbug, ett individ arver 50%  fra hvert foreldredyr, og dette er komplekse individ vi snakker om her! En elghund er mer enn bare jaktinnstinkt og en border collie er mer enn bare gjeterinstinkt. Det ligger mange lag med andre egenskaper som sammen gjør hvert individ til noe helt eget.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av MissMe Liker
Tassen_1
Champion

avatar_Tassen_1

Rase:
Blandingshund
Bonuspoeng:
16429
Innlegg: 657
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 19:04 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Siiri:

 

Da har du jo vært ganske heldig. Du kunne like gjerne fått en jagende, bjeffende gjeter som stakk av i skogen og kom hjem med en flokk elg.

Hehe, ja det hadde tatt seg ut!:) Men jeg har faktisk en tro på at naturen ordner opp - dvs. at man ikke får slike ekstreme tilfeller i en blandingshund. Heller enten/eller, eller en svakere grad av flere egenskaper.



Til toppen Se profil Liker
Tassen_1
Champion

avatar_Tassen_1

Rase:
Blandingshund
Bonuspoeng:
16429
Innlegg: 657
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 19:05 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

MissMe! Vi er kanskje inne på det samme her?:) Ble litt feil med siteringen min i innlegget ovenfor.


Til toppen Se profil Liker
MissMe
Champion

avatar_MissMe

Raser:
Labrador retriever
Blandingshund
Bonuspoeng:
13966
Innlegg: 158
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 19:06
(Red: Tue 26. Jan 2010, 19:10)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ja, jammen er vi det=)


Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av MissMe Liker
Aujawindur
Champion

avatar_Aujawindur
Bonuspoeng:
15486
Innlegg: 298
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 20:37 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

BellaMi:

Jeg bare lurer på dette, hvorfor virker det som blandingsraser blir sett ned på/er mindre verdt? 

Jeg viste dette før jeg valgte å kjøpe min blandingshund, til og med min samboer ville ikke ha henne fordi han mente at hu eide ingen ""stolthet"", noe jeg ble rimelig forbannet over å høre, da hun allerede hadde smeltet seg inn i mamma"s blod pumpe. Hvordan kan noen si noe sånt om et annet levende vesen? dessuten har har faktisk inrømmet i flere situasjoner at han angrer på at han sa det. Bare for å ha sagt det, jeg har sett på forskjellige andre hunder, renrasede også, men da jeg så bella viste jeg at det var henne jeg villle ha! Jeg erger meg ikke over at jeg ikke kan ta henne med på konkurangser osv, da dette virkelig ikke er noe for meg, men jeg mener Bella er like om ikke enda vakrere enn noen andre hunder(men selvfølgelig synes de fleste det om sine egene hunder)

Nåpr Bella var valp og hun ble introdusert for omgangs gjengen til meg og min samboer fikk vi kommentarer som; Herregud, betalte du så mye for den dritten der?! (av jente som trener hunder som hobby) Det er blanding av alaskan møkk og rattkjelke!! Hva skal du med den der, den er ikke vært noe?! osv,osv,osv... kan tro de fikk så ørene flagrett! 

Jeg vil bare høre andres meninger om dette, og hvorfor det evt er slik?

:)

 

Min mening er: vær stolt av dine egne valg og gi blaffen i frekke kommentarer... Forøvrig kan folk mene akkurat hva de vil, men da må de regne med at en ikke gidder å snakke med de. Utstilling er i mine øyne ikke noe å trakte etter, da jeg mener det er helt feil kriterier i fokus (generalisering, klar over det), men det blir en annen diskusjon. I hundesport vektlegges egenskaper, du kan gjøre hva du vil uten å ha en renraset hund....

Personlig har jeg valgt renrase for å se hvilke egenskaper jeg kan forvente, men det må være opp til en hver:)

Kos deg med bikkja, det som teller...

 



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Aujawindur Liker
CanisMinor
Superhund 13

avatar_CanisMinor
Bonuspoeng:
228446
Innlegg: 17242
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 20:45
(Red: Tue 26. Jan 2010, 20:57)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

MissMe:det var veldig på spissen. Dette med at en valp kun kan arve de negative sidene fra hver rase er bare humbug, ett individ arver 50%  fra hvert foreldredyr, og dette er komplekse individ vi snakker om her! En elghund er mer enn bare jaktinnstinkt og en border collie er mer enn bare gjeterinstinkt. Det ligger mange lag med andre egenskaper som sammen gjør hvert individ til noe helt eget.
En valps utseende og atferd bestemmes av hvilke av genene fra foreldredyrene som matches i hver enkelt valp, det er ikke slik at de arver 50% av hver. Derfor kan vi se relativt store forskjeller i utseende og atferd hos valper i ett og samme kull, og da spesielt hos blandingvalper hvor en f eks kan bli prikk lik faren, en annen prikk lik moren og resten noe midt imellom, dersom genene matches slik. Hos renrasede hunder er sjansene for avvik vesentlig mindre i og med at man parrer foreldredyr fra samme rase.


Til toppen Se profil Liker
Siiri
Trippelchampion

avatar_Siiri

Raser:
Storpuddel
Airedale terrier
Bonuspoeng:
50603
Innlegg: 2029
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 20:57 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

CanisMinor:
MissMe:det var veldig på spissen. Dette med at en valp kun kan arve de negative sidene fra hver rase er bare humbug, ett individ arver 50%  fra hvert foreldredyr, og dette er komplekse individ vi snakker om her! En elghund er mer enn bare jaktinnstinkt og en border collie er mer enn bare gjeterinstinkt. Det ligger mange lag med andre egenskaper som sammen gjør hvert individ til noe helt eget.

En valps utseende og atferd bestemmes av hvilke av genene fra foreldredyrene som matches i hver enkelt valp, det er ikke slik at de arver 50% av hver. Derfor kan vi se relativt store forskjeller i utseende og atferd hos valper i ett og samme kull, og da spesielt hos blandingvalper hvor en f eks kan bli prikk lik faren, en annen prikk lik moren og resten noe midt imellom, dersom genene matches slik.

Jo, de arver faktisk nøyaktig 50 % av hver forelder (bortsett fra mitokondrier som kun kommer fra mor). Men hva som kommer til uttrykk er svært forskjellig, som du nevner, og gir ulike uttrykk hos de ulike valpene (farge, lynne, sykdom etc.). Og den ene valpen kan arve gen 1 og 2 fra mor, den andre gen 3 og 4, og motsatt fra far (svært enkelt forklart). Derfor trenger ikke valpene å få de samme egenskapene overhodet, men siden vi arver tusenvis av gener blir det jo hos gjennomsnittet mye likt allikevel.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Siiri Liker
CanisMinor
Superhund 13

avatar_CanisMinor
Bonuspoeng:
228446
Innlegg: 17242
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:09
Uklart
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Siiri:Jo, de arver faktisk nøyaktig 50 % av hver forelder (bortsett fra mitokondrier som kun kommer fra mor). Men hva som kommer til uttrykk er svært forskjellig, som du nevner, og gir ulike uttrykk hos de ulike valpene (farge, lynne, sykdom etc.). Og den ene valpen kan arve gen 1 og 2 fra mor, den andre gen 3 og 4, og motsatt fra far (svært enkelt forklart). Derfor trenger ikke valpene å få de samme egenskapene overhodet, men siden vi arver tusenvis av gener blir det jo hos gjennomsnittet mye likt allikevel.
Jeg ser at jeg uttrykte meg uklart :) Selvfølgelig er en blanding av to hunder lik 50 prosent av hver, men utseende, lynne, sykdommer etc på den enkelte valp er avhengig av hvilke gener som matches i hver valp. Er jeg blitt forklart :)


Til toppen Se profil Liker
Huskysnupp
Trippelchampion

avatar_Huskysnupp
Bonuspoeng:
80219
Innlegg: 2184
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:30 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

BellaMi:

                         Huskysnupp;

                           Om trådstarters hund er blanding av elghund, AH osv, så vil jo dette bli en hund som LETT stikker av, og ikke har noen interesse av å være i nærheten av eiern.  Mange kjøper en slik hund, har den løs og tror den er så lydig og flink, helt til den plutselig en dag 6-7 mnd gammel stikker langt pokker i vold, og eier har null innkalling etter den episoden. Også skjønner de ingenting, da naboens Border Blanding er en borrelås hund i forhold.

 

Bella er Elghund, Norsk grå og Alaskan Husky. Jeg har enda ikke opplevd at hun ikke kommer når jeg roper, hun går rett ved siden av meg selv uten bånd på tur, og hun løper ikke fra meg med minde hun får besked om at det er ""greit"". Bella går også veldig pent i bånd forresten, hørt at det kan være vanskelig å få AH til å gå pent i bånd... vi bor med skogen som nermeste nabo og nabogården er full av hunder, deler av hagen vår er inngjeret, Men enda hoder hun seg kun i hagen når vi slipper henne ut og kommer tilbake når hun evt ikke har lyst til å vere ute lengere, eller vi roper på henne så kommer hun med en stormende fart...Greit, kan hende du har rett her, men det tviler jeg egentlig litt på, greit begge rasene ikke er en typisk ""løs hund"" fordi de er kjent for å stikke av, spes under jaktsesonger osv, men jeg mener at det er feil å ta alle under en kam, alle hunder er egene individer, med rare vaner og uvaner.

Det eneste ""problemet"" vi har med henne er at hun er helt turbo når det kommer folk på besøk til oss, hopper og logrer så hele kroppeen står å vifter til alle kanter...

 

Vel, hunden din er 6 mnd. Så du har ikke merket rasene ennå. Jeg HAR rett ;) Man KAN kjære raser over en kam. Det er nettopp derfor vi har de forskjellige rasene. 

En elghund driter i om det er jaktsesong. De kan ikke datoer. Begge hundetypene (AH er ingen rase) vil ha mye jaktinnstinkt, AH i varierende grad etter hva som er innavla. 

Når jeg leser det du skriver nå, så havner dessverre du i den kategorien hundekjøper som ikke aner hva de tar i hus, de skal bare ha en HUND. Jeg håpet du var blant de som kjøpte den blandingen med ett formål. 

 



Til toppen Liker
Tassen_1
Champion

avatar_Tassen_1

Rase:
Blandingshund
Bonuspoeng:
16429
Innlegg: 657
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:39 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.



Til toppen Se profil Liker
Huskysnupp
Trippelchampion

avatar_Huskysnupp
Bonuspoeng:
80219
Innlegg: 2184
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:47 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

 

Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp? 

 



Til toppen Liker
Huskysnupp
Trippelchampion

avatar_Huskysnupp
Bonuspoeng:
80219
Innlegg: 2184
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:49 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Huskysnupp:
Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

 

 

 

Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp? 

 Hvor stor er sjansen for å kjøpe en jakthund, og få en uten jaktinstinkt, eller en gjeterhund uten gjeteinnstinkt?

Om man faktisk får det, så er det jo noe galt med avelen hehe Hunden fungerer ikke som den skal :)



Til toppen Liker
CanisMinor
Superhund 13

avatar_CanisMinor
Bonuspoeng:
228446
Innlegg: 17242
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:50
(Red: Tue 26. Jan 2010, 21:51)
Jeg ønsket
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Huskysnupp:
Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

  Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp?
For min egen del ønsket jeg så liten "variasjon" som mulig, men vi er jo alle forskjellige :)



Til toppen Se profil Liker
Huskysnupp
Trippelchampion

avatar_Huskysnupp
Bonuspoeng:
80219
Innlegg: 2184
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 21:54 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

CanisMinor:
Huskysnupp:
Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

  Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp?
For min egen del ønsket jeg så liten "variasjon" som mulig, men vi er jo alle forskjellige :)

 

 

Ja, for noen ligger det vel spenning i å se hva man eier når bikkja tipper året ;)



Til toppen Liker
Anila
Klasse 3

avatar_Anila

Rase:
Storpuddel
Bonuspoeng:
4164
Innlegg: 235
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 22:03 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Variasjon får man mye av... Vokst opp med tante og onkel som drev med hundekjøring. De hadde en alaskan husky-tispe som faktisk spiste opp en schafervalp... Variasjon er ikke nødvendigvis bra... Det må sies at dette var kun en av 40 hunder som gjorde det, men det er ganske sykt!!

Folk vet ikke hva de begir seg ut på... Tispa som spiste valpen var visst et resultat av ekstremt dårlig oppdrett, og det foregår en del innavl blandt huskyene. Man tenker at en blandings er en friskere hund enn andre... Det kommer jo HELT an på foreldrene, akkurat på samme måte som det bestemmer om rasehundene blir bra eller ikke (nå snakker jeg mentalt bra, for i bunn og grunn er eksteriøret uinterressant!).



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Anila Liker
H.C.S
Trippelchampion

avatar_H.C.S

Rase:
Boxer
Bonuspoeng:
84093
Innlegg: 2604
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 22:03
(Red: Tue 26. Jan 2010, 22:06)
Nice dog show
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

RRene:
Caroline:):
BellaMi:

Var på en hundemesse på hellerudsletta i november mener jeg det var... og da skulle det liksom være en hunde utstilling, so blandingshunder også kunne bli med på... men det var bare renrasede hunder som var med, det virket heller useriøst da de bare gikk opp på en sene og ned igjen og det var det... skulle gjerne ha vært med på det å, bare for å ha prøvd, men en over energisk valp på 4-5 mnd er ikke helt tingen da tror jeg. he-he :)

 

 

Hehe, dette er jo en utstilling for å se om hundene er rasetypiske, altså kun for renrasede hunder. At de bare går opp og ned er fordi dommeren bedømmer bevegelsene og utseende til hunden. En helt vanlig utstilling høres det ut som!

Hvis du registrerer hunden din i NOX kan dere delta i andre konkurranser, IKKE utstillinger. :) Kos deg videre med valpen din! :)

 

 

Dette var nok ikke utstilling, men en sånn "messas søteste hund" konkurranse eller noe sånt.  Noe helt annet :)

Det var ikke eksteriørutstilling, nei. Vi var der en av messedagene, og det så ut til å være en sånn "nice dog show-ting". Eieren skulle gjøre en liten oppvisning med hunden sin, slik at dommerne kunne se på samspillet mellom hund og eier. Var nok de som kunne haugevis med triks som gikk av med seieren :)

Men det er jo noe som heter match show (eller noe i den duren), hvor to og to hunder stilles mot hverandre også ryker en ut. Tror alle raser, også blandinger, kan bli med på det. Rett meg hvis jeg tar feil!

Det lønner seg å lese litt lenger i tråden før jeg svarer, ser jeg.... Huskysnupp hadde et mye bedre svar enn meg her :)



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av H.C.S Liker
Tassen_1
Champion

avatar_Tassen_1

Rase:
Blandingshund
Bonuspoeng:
16429
Innlegg: 657
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 22:31 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Huskysnupp:
Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

 

 

 

Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp? 

 

 

For å si det sånn - noen må jo ta til seg blandingsvalpene som blir født, er det feil?? Blanding er i hvert fall det rette for mitt hjerte! Faren til hunden min blir brukt til sau, men det er ikke dermed sagt at min hund nødvendigvis arver hans egenskaper. Og trenger det å være feil når det er en blandingshund det er snakk om?

 

Et godt grunnlag for anskaffelse av hund for mitt vedkommende var at vi ønsket oss et familiemedlem. Det var et veloverveid valg, og vi ville ha en HUND ikke en RASE. Kanskje vi var heldig med vår, men jeg har jo tro på at hans egenskaper er et resultat av oppdragelse og vektlegging og ikke "feil" avl som du nevner lenger oppe. Altså at han ikke fungerer fordi han verken gjeter eller jakter...

 

Og nei, vi fikk han GRATIS og kjøpte han ikke - KRISE!



Til toppen Se profil Liker
Huskysnupp
Trippelchampion

avatar_Huskysnupp
Bonuspoeng:
80219
Innlegg: 2184
Offline
Postet: Tirsdag 26. Jan 2010, 22:39 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tassen_1:
Huskysnupp:
Tassen_1:

Huskysnupp! Les hva jeg skrev om min elghundblanding: kan han skjæres under samme kam? Nope! Det finnes variasjoner.

 

 

 

Så du mener man kan kjøpe hund, og satse på at man får en "variasjon"? Er det ett bra nok grunnlag for ett hundekjøp? 

 

 

 

 

For å si det sånn - noen må jo ta til seg blandingsvalpene som blir født, er det feil?? Blanding er i hvert fall det rette for mitt hjerte! Faren til hunden min blir brukt til sau, men det er ikke dermed sagt at min hund nødvendigvis arver hans egenskaper. Og trenger det å være feil når det er en blandingshund det er snakk om?

 

Et godt grunnlag for anskaffelse av hund for mitt vedkommende var at vi ønsket oss et familiemedlem. Det var et veloverveid valg, og vi ville ha en HUND ikke en RASE. Kanskje vi var heldig med vår, men jeg har jo tro på at hans egenskaper er et resultat av oppdragelse og vektlegging og ikke "feil" avl som du nevner lenger oppe. Altså at han ikke fungerer fordi han verken gjeter eller jakter...

 

Og nei, vi fikk han GRATIS og kjøpte han ikke - KRISE!

Og det er jo grunnen til at mange ikke liker blandingsavel. Fordi ett sted må disse bikkjene, og da til folk som bare vil ha en hund. 

Selv om du har hatt flaks med din, så betyr ikke det at det er lurt å handle bikkje på  impuls. Ikke fair mot hunden :)


Til toppen Liker
Svar på denne tråden Gå til side 1 2 3 4 5 Neste


Tips noen om denne tråden

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

Dagens produkt

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

Pris NOK 375,-

I dag: NOK 338,-

spacer
leftgradient rightgradient

Vil du annonsere her?
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
X

Meld deg på Canis sitt gratis nyhetsbrev og få et gavekort på kr. 50,- med en gang!

I nyhetsbrevet holder vi deg oppdatert om nye interessante produkter, kurs/seminarer og andre interessante ting som skjer hos Canis. Mer enn 20000 hundeeiere mottar allerede Canis sitt nyhetsbrev. Bli med du også!

Du får gavekortet tilsendt med en gang du melder deg på.

Email:

Du kan melde deg av nyhetsbrevet når som helst, og vi vil aldri dele din emailadresse med andre.

(OBS: Det er kun et gavekort pr. kunde, så hvis du melder deg av og på nyhetsbrevet vil du ikke få flere gavekort.)