Hest

  Katt

  Fugl

  Ulv





FORSIDEN

 

 

Du kan betale med VISA på Canis.no

Du kan betale med MasterCard på Canis.no

 

 

Besøkende: 432

Innlogget: 13

DAGENS PRODUKT

Bestill "dagens produkt" og få 500 ekstra bonuspoeng!

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

NOK 338,-
GRATIS FRAKT
Hvis du bestiller for over kr. 1000,- blir varene sendt portofritt!
MERKEVARER
Ruffwear
Kong Squirt
Optima Canis
Baggen GG
Dyon Flexi
Nina Ottosson Obtrack
Back on Track Hurtta
Visiglo Provit
Canny Collar Gappay
Bio Bag Fatboy
FURminator Jokke
Trixie Non-stop dogwear
Oster® Pro Karlie
Acme Kickbike
Hills Herkules
Bia Bädden Ferplast
ROK™ Straps Ruff Rider
Puppia United Pets
Belcando Dr.Baddaky
Hyper Pet VGWBälte®
FitPAWS® Dogman
BESTSELGERE
LYDIGHET

Liten markør
Liten markør

NOK 15,-


Komplett rute
Komplett rute

NOK 395,-


Apportbukk tre
Apportbukk tre

NOK 65,-


Gappay Apportbukk
Gappay Apportbukk

NOK 0,-


Metallapport til lydighetstrening
Metallapport til lydighetstrening

NOK 296,-


Kjegle 15 cm
Kjegle 15 cm

NOK 87,-


Karen Pryor godbitbag
Karen Pryor godbitbag

NOK 179,-


Tungapport
Tungapport

NOK 328,-


Gappay hundeførervest m/ballutløser
Gappay hundeførervest m/ballutløser

NOK 1399,-


Hopphinder
Hopphinder

NOK 999,-

Tilbake til søkeresultat

Oppførsel blant dagens nordmenn

Start ny diskusjon
Svar på denne tråden Canis diskusjonsforum -> Pratesjuk (men ikke om hund)
Forfatter
Innlegg
BareLilleMeg
Champion

avatar_BareLilleMeg

Rase:
Labrador retriever
Bonuspoeng:
22679
Innlegg: 527
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 19:45
Oppførsel blant dagens nordmenn
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Det har skjedd flere ganger. Ikke bare igår. Jeg satt på bussen (med hund, men det har ingen ting med saken å gjøre) og sjåføren var som de fleste i dagens Norge utenlandsk. Jeg kunne lukte trøbbel på lang vei da en haug med gutter på rundt 13-15 kommer syklende forbi bussen akkurat da vi kjører fra ett stopp. Uten noen grunn ler han ene, mens han andre lager en svær spyttebølge i munnen og spytter med god treffsikkerhet rett i sidevinduet til sjåføren. Jeg kjenner denne gutten, og han gjorde det rett og slett fordi sjåføren ikke var norsk, men hva er vel nordmenn? Hvis det er slike som denne gutten, er jeg glad jeg har aner bak i slekta fra andre land også.

Ellers var det en episode noen dager før. Jeg hadde akkurat trykket på stopp-knappen og sjåføren stoppet fint på holdeplassen, men i ren forvirring da en haug med fjortisser gikk på, glemte han å åpne døren og jeg kom meg ikke ut. Da skrek en jente at han måtte åpne døren og endte sin "samtale" med: JÆVLA PAKKIS FAEN rett så sjåføren kunne høre det. Jeg ble lei meg på hans vegne, alle kan glemme.

Og så er det den stakkarsen, eller stakkars blir feil.. Etter det jeg har pratet med han, elsker han jobben sin. Han har trukket dårlige kort når det kommer til ruter og har både en morgenrute som går til videregående skole med 99% tenåringer, hvor de fleste gir faen i sjåførens følelser og meninger. Han ber pent om at de skal sitte rolig, men det er alltid rabalder, hver jævla dag. Itillegg har han ettermiddags ruta, som er enda flere, da gjerne full buss, med tenåringer. Man ser han er sliten og bare vil gjøre jobben sin, men man hører alltid noen kalle han stygge ord jeg ikke vil skrive.

Hvis dette er dagens unge (og noen voksne forøvrig) er jeg flau av å være både ung og nordmann. Det gjør meg irritert, men mest flau.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av BareLilleMeg Liker
KarpeSkrotum
Dobbelchampion

avatar_KarpeSkrotum

Rase:
Whippet
Bonuspoeng:
35028
Innlegg: 1392
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 20:00 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ja, det er ille i dag. Utlendings unger(ungdom) har en tendens til å si rasist og si noe på morsmålet og så sitter de å flirer og sikkert sier endel som det er like greit at man ikke forstår. Norske unger (ungdom) er ikke stort bedre - de er frekke som få mange av de. Vi får glede oss over de som oppfører seg som folk ^^ (så det er sagt - utrolig mange voksne som skulle gått om barndommen og fått skikkelig oppdragelse også)



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av KarpeSkrotum Liker
pokoli
Superhund 5

avatar_pokoli

Rase:
Cocker spaniel
Bonuspoeng:
124560
Innlegg: 7461
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 20:03
(Red: Wed 25. May 2011, 20:04)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Men han kan jo ikke jobbe under slike forhold! Er det ikke mulig for han å få hjelp noe sted? Kanskje gå til sjefen og forklare hvor utfordrende akkurat den ruta er. Slik skal han jo absolutt ikke måtte tåle dag ut og dag inn! Jeg må inrømme at jeg hadde kjørt en knallhard linje og kastet av folk som oppfører seg slik. Men det er jo ikke så lett det heller når det er mange. Jeg synes nesten dette hørte så ille ut at politiet burde vært involvert! Jeg ville i alle fall kasta av folk og ringt politi om de lagde kvalm og ikke hørte etter. Fy jeg blir sint av sånn type ungdom, komdomreklamer hele bønsjen (sorry jeg måtte bare ha det ut). Heldigvis er det mange høflige og ordentlige ungdom også i Norge :)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av pokoli Liker
Maturin
Trippelchampion

avatar_Maturin

Raser:
Chow Chow
Dobermann
Bonuspoeng:
88052
Innlegg: 2175
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 20:11 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg blir sint og lei meg bare av å lese om dette.

Jeg som fikk dårlig samvittighet for en stund siden, da jeg fikk et entusiastisk "God morgen!!" og et stort smil fra en bussjåfør, og jeg bare svarte med et vanlig hei og et lite smil, siden det var tidlig på morran og alt gikk på automatikk fra min side.

Positiv forsterkning, negativ straff er en fin metode i hundetrening. Men når det gjelder ufyselige mennesker er det jammen mer fristende å vri nakken rundt på dem. Eller hva med å la disse ondskapsfulle ungdommene bli fraktet til bestemmelsesstedet sitt hengende i tau etter bussen? De kommer jo frem på et vis...



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Maturin Liker
Avatar
Dobbelchampion

avatar_Avatar

Rase:
Papillon
Bonuspoeng:
37791
Innlegg: 1949
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 20:19
Uspiselige
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ungdom har vel vært uspiselige til alle tider;) Noen blir "voksne i hodet" 11,12 år gamle, andre får ikke vett i hodet før de blir 16,17 andre 20-25. Det værste er at noen faktisk aldri blir voksne. Det gjelder heldigvis ikke de fleste.

Stort sett alle de ufyselige guttungene jeg gikk på ungdomskolen med ble kjekke og hyggelige folk, forbausende nok... bare de fikk tid på seg.  



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Avatar Liker
samsung
Dobbelchampion

avatar_samsung
Bonuspoeng:
46777
Innlegg: 2834
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 20:53 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

En skal nok ha nerver av stål og tolmodighet så det holder i slike jobber.

Om sjåføren hadde vært hvit så hadde den personen fått høre en del dritt uansett.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av samsung Liker
Bee_
Trippelchampion

avatar_Bee_

Rase:
Nova scotia duck tolling retriever
Bonuspoeng:
58815
Innlegg: 2197
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 21:18 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Her jeg bor har en buss sjåfør fra Nigeria ( tror jeg) fått pris av lokal avisa flere ganger for at han muntrer opp hverdagen til folk! Flere som har skrevet leser innlegg om ham også fordi han er så blid!!! Det er koselig, så det finns bra ting også!


I like 2 brukere liker dette innlegget.
Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Bee_ Liker
..::Issa::..
Trippelchampion

avatar_..::Issa::..

Rase:
Rottweiler
Bonuspoeng:
62825
Innlegg: 6432
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 21:21 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg må si at jeg synes det sier mer om foreldrene og gutens oppdragelse enn guten sjøl.. 

 



I like 1 bruker liker dette innlegget.
Til toppen Liker
Shlush
Superhund 7

avatar_Shlush

Raser:
Australsk kelpie
Rottweiler
Dalmatiner
Bonuspoeng:
155047
Innlegg: 15794
Online
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 21:27 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Her er over halvparten av busssjåførene på bybussene utenladske og jeg merker sjelden noe rasisme og drittkasting :) Heldigvis, ikke engang når ungdomsskoleelevene kommer på bussen. Så kanskje jeg bor på en bra plass!

Jeg har ikke noe imot hvem som kjører bussen så lenge de er høflige, hyggelige og kjører fint dit jeg skal :) Her er det dog et par NORSKE sjåfører som kjører som svin, og jeg som sliter med bil/busssyke har litt problemer. Blir kvalm med en gang turen starter omtrent og det er ikke behagelig. Så jeg blir egentlig litt LETTET når jeg ser de utenlandske kjører :) De kjører mye penere! (noen unntak er det selvsagt).

Ellers så merker jeg flere eldre som har problemer med å kommunisere, jeg syns busssjåførene bør kunne litt norsk, og litt byplassnavn. Mange av de klarer ikke å gi de eldre svar når de spør hvor bussen går, og hvor de skal av ++... Jeg selv gikk nesten på feil buss engang, jeg spurte busssjåføren om han skulle dit jeg skulle og busssjåfører svarer "jaja, bare sett deg inn!" og så viser det seg at han absolutt IKKE skal dit jeg skal :P hehe!



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Shlush Liker
pokoli
Superhund 5

avatar_pokoli

Rase:
Cocker spaniel
Bonuspoeng:
124560
Innlegg: 7461
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 21:42 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Det er vel med bussjåfører som med andre yrker, noen er flinke i jobben sin andre burde funnet seg en annen jobb :) Jeg gikk på bussen en gang og spurte hva biletten kosta. "25kr. Forresten du har veldig flotte bryster" fikk jeg til svar. Det er jo selvfølgelig helt uakseptabelt av en bussjåfør og si sånt! Ikke gikk jeg med klær som inviterte til slike kommentarer heller. Men jeg klarte ikke annet enn å riste på hodet og le. Jeg ble rett og slett så paff. Også vet jeg jo at bussjåfører får endel dritt, så jeg gadd ikke lage noe nummer. Men altså gale folk finnes i alle yrker! (Ja jeg tror virkelig han var gal, for han virka oppriktig trivelig, og så ikke ut til å skjønne at det ikke er et normalt kompliment). Hvem vet, kanskje han ble gal av jobben, jeg har sett endel ungdom bølle med bussjåfører på den ruta før :) Ble litt OT, men jeg kom på det og ble litt lattermild her.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av pokoli Liker
amaliesl
Champion

avatar_amaliesl

Rase:
Svensk lapphund
Bonuspoeng:
18069
Innlegg: 410
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 21:57 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Når vi snakker om buss: Her en dag kom det ei kvinne på bussen, på sykehuset! Dama rakk ikke å sette seg ned før buss-sjoføren kjørte bortover på en nokså ranglette vei, og skarp sving. Jeg ser dama miste balansen, og ser i tillegg at dama er så og si høygravid, og rygger mot trappen ut, jeg STUPER fremover i håp om å kanskje redde henne visst hun skulle falle bakover. Heldigvis finner hun balansen selv.

Dama var mørk, og sa på sitt nokså gode norske språk, "tusen takk! Tusen takk". og smilte i flere minutter fremover, mens hjertet mitt dunka som tusan.

Buss-sjoførene har ikke like god tolmodighet lengre! (Da spesielt norske-hvite)

 



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av amaliesl Liker
BareLilleMeg
Champion

avatar_BareLilleMeg

Rase:
Labrador retriever
Bonuspoeng:
22679
Innlegg: 527
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 22:17 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg er selv 17 og en av de få som hilser pent hver morgning. Og det er det mange som ser rart på meg for. Ja, enkelte ting burde vært anmeldt, men problemet er at det er så mange og rettsystemet i Norge er ikke akkurat hva jeg vil kalle toppen.

Nei, jeg får fortsette å hilse pent og håpe at det gjør dagen hans litt bedre. Forøvrig snakker denne mannen bedre norsk en flest nordmenn, så ingenting å utsette på det.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av BareLilleMeg Liker
belle
Superhund 7

avatar_belle

Rase:
Schäferhund
Bonuspoeng:
158103
Innlegg: 5231
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 22:18
(Red: Wed 25. May 2011, 22:21)
Hjelpe og trøste
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Dette var fryktelig å lese om. Hvordan kan folk oppføre seg sånn? Du får tipse sjåføren om at han er i sin fulle rett til å stoppe bussen, ta med seg nøklene og gå. Hvis han varsler busselskapet først ihvertfall. Så kan de mobbelavmålsdustene sitte der. Å fytti f...! Jeg TÅLER ikke sånt!


Red. Tillegg: Det er vel sånne som deg ts som gjør at mannen holder ut i jobben sin. Kjempebra!:)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av belle Liker
Misky
Superhund 4

avatar_Misky

Raser:
Malteser
Tsjekkisk rottehund
Bonuspoeng:
107644
Innlegg: 5536
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 22:36 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ja, det var fryktelig lesning!! Det er mye dritt og lort blandt nordmenn. Her hvor jeg bor tror jeg ikke en del av de utenlandske buss-sjåførene hører så mye av skjellsordene; de snakker jo i MOBIL imens de kjører!!!!! Overrasket (Selvfølgelig ikke alle, men det har vært en del må jeg ærlig innrømme. Jeg bare venter til neste anledning så skal jeg filme det på telefonen og sende inn klage! Det er uakseptabelt om man er Norsk eller Etnisk!!)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Misky Liker
Klinkekula
Trippelchampion

avatar_Klinkekula

Raser:
Pomeranian
Schnauzer salt/pepper
Bonuspoeng:
50003
Innlegg: 2644
Offline
Postet: Onsdag 25. Mai 2011, 22:42 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg har vært igjennom den samme tankegangen utallige ganger, etter å ha vitnet mange slike ting. Også mot etnisk norske. Jeg ble jo selv mobbet i mange år, og har fått stor avsky mot nordmenn generelt. Jeg kan finne på å gråte av ren oppgitthet over hvordan folk er blitt, om jeg har vitnet slikt... Jeg er virkelig oppgitt, lei og sinna over sånne folk, og unger.

Var og handla i butikken her om dagen, der jeg sto bakerst i en kø. En guttunge på sånn ca. 10 år hadde lagt en sjokolade som kosta to-tre kroner mer enn det han hadde på seg (hadde hørt han og flere hviske rundt lenge, så regner med at det var bevisst), og gubben bak skulle ta seg av restrerende sum.. Da han ikke hadde råd spurte han liksågodt MEG om å betale den siste krona. Jeg sa rett ut at nei, det ville jeg ikke. Snakket med damen bak kassa etterpå og sa at jeg syntes de skulle sjekke at de har nok penger før de kjøper noe, hvis ikke får de velge noe som koster mindre. (Har jobbet i butikk selv, og har lært meg å kjenne de som genuint ikke skjønte de ikke hadde nok, og de som later som.) Dette hadde en av disse gutta hørt, og de prøvde å "omringe" meg da jeg kom ut av butikken! "Du, serriøst!!" fikk jeg høre med en gang jeg gikk ut, og da jeg gikk forbi syklet et par etter meg og maste etter godis som de tydeligvis hadde sett jeg kjøpte... Sorry, men jeg takler virkelig ikke slike unger!

For ikke å snakke om når de blir litt eldre, og de bare tenker på seg og sitt... Empati kunne de nok hatt litt mer av, ja... *sukk*

Den stakkars bussjåføren håper jeg virkelig kan legge jobben fra seg når han kommer hjem...



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Klinkekula Liker
NurseSue
Champion

avatar_NurseSue

Raser:
Staffordshire bull terrier
Bichon frisé
Bonuspoeng:
13541
Innlegg: 289
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 16:12 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Slikt irriterer meg grenseløst! Faktum er jo at det ofte er de "utlandske" bussjåførene som gjør det koselig å ta buss. De etnisk norsk er ofte reserverte, utålmodige og kalde sånn som resten av Norge ofte er, mens de utlandske ofte er hyggeligere. Det gjør meg trist at de ofte får sånne reaksjoner uansett hvordan de oppfører seg, bare fordi de har annen etnisk opprinnelse. Noe er galt med den voksne generasjonen som kan oppdra slike ufyselige unger. 



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av NurseSue Liker
Duracellia
Dobbelchampion

avatar_Duracellia

Rase:
Berner sennenhund
Bonuspoeng:
47363
Innlegg: 1386
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 16:35
drittunger!
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Dette er trist og gjør meg flau over å være norsk! At det går an å oppføre seg sånn! Æsj. Liker ikke ungdomsskoleunger! Jeg jobbet også i dagligvarebutikk og det er i sånne jobber (serviceyrker generelt) man får høre det. Normenn har en del å lære om empati. Håper som Klinkekula sier at han får lagt fra seg jobben når han kommer hjem. Det klarte ikke jeg, så etter to år i kassa og et halvår utbrenthet slutta jeg - nettopp på grunn sure og frekke kunder.



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Duracellia Liker
dogangel
Superhund 2

avatar_dogangel

Raser:
Golden retriever
Chinese crested powder puff
Pumi
Schäferhund
Bonuspoeng:
101104
Innlegg: 4044
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 16:55
(Red: Thu 26. May 2011, 16:55)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

..::Issa::..:


Jeg må si at jeg synes det sier mer om foreldrene og gutens oppdragelse enn guten sjøl.. 


 



Har du egne barn?


Syns du gir litt mye skyld på foreldrene! Seff kan dårlige foreldre/ oppdragelse være årsaken men det er langt fra sikkert.


Tror du undervurderer viktigheten av å være tøff og gruppe press... Gutter spes har i alletider hatt en tendens til å "hisse" hverandre opp og dette har ingenting med foreldre og oppdragelse å gjøre.


Ser bare på han som var skolens største bølle da jeg var liten, han var høffelig å snill hjemme og blandt kjente voksne.. Men kunne være rett ut ekkel og ufordragelig når ingen voksne var til stede...


 Litt OT kanskje og apsolutt ikke ment som noen undskyldning for disse ungdommene som TS beskriver... Syns bare det blir for enkelt å skylde på foreldrene bestandig...



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av dogangel Liker
KarpeSkrotum
Dobbelchampion

avatar_KarpeSkrotum

Rase:
Whippet
Bonuspoeng:
35028
Innlegg: 1392
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 17:19 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

dogangel: Har du egne barn?

Syns du gir litt mye skyld på foreldrene! Seff kan dårlige foreldre/ oppdragelse være årsaken men det er langt fra sikkert.

Tror du undervurderer viktigheten av å være tøff og gruppe press... Gutter spes har i alletider hatt en tendens til å "hisse" hverandre opp og dette har ingenting med foreldre og oppdragelse å gjøre.

Jeg har barn og alle oppfører seg - 3 gutter. Joda, de har da gjort noen sprell de også, men heller uskyldige ting som ikke har gått utover noen spesielt. Har dog fått flere tilbakemeldinger fra de om enkelte ting andre har begynt å gjort der våre barn har sagt ifra og rett og slett gått hjem når de ikke ville hørt etter. De har altså en grense for hva som er ok og hva som ikke er det og sier fra og blir ikke med på det uansett gruppepress - dette har vi som foreldre vært veldig oppmerksom på i vår oppdragelse og sørget for at de hjemmefra har grenser og en selvtillit slik at de tørr å stå for hvem de er og hva de mener. Jeg mener bestemt at dette er noe de har/ikke har hjemmefra.



I like 3 brukere liker dette innlegget.
Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av KarpeSkrotum Liker
Stineogstaffene
Superhund 6

avatar_Stineogstaffene

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
130051
Innlegg: 6063
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 18:11 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg blir så forbanna for sånt! Det værste jeg ser/hører er at andre sårer andre folk med vilje!



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Stineogstaffene Liker
Moskus
Trippelchampion

avatar_Moskus

Rase:
Alaskan Husky
Bonuspoeng:
62171
Innlegg: 5554
Offline
Postet: Torsdag 26. Mai 2011, 19:12 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Synes kanskje det er på tide å innføre litt displin i skolen igjen, jeg... Hadde f.eks. en lærer på skolen som alltid starta timen med at vi måtte stå ved pulten til vi fikk "værsågod, sitt", og bare det ga oss mer respekt for ham enn for de andre lærerne. Ingen som noengang ga ham fingeren på noe som helst vis, og jeg tror han ga mesteparten av oss mer innføring i folkeskikk enn resten av skolen gjorde.

Vi hadde forøvrig også en morsom lærer på noen og tjue som ingen noengang VILLE gi fingeren, men når man tenker på lærere flest (40-60åringer), så er ikke de alltid så fulle av energi og tålmodighet som de yngre, og jeg tror disiplin fra lærere er viktig ift hvordan unger blir...

Jeg ser på meg selv som ei med god folkeskikk irl, og er ganske overbevist om at det er farmora mi sin skyld... ;)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Moskus Liker
..::Issa::..
Trippelchampion

avatar_..::Issa::..

Rase:
Rottweiler
Bonuspoeng:
62825
Innlegg: 6432
Offline
Postet: Fredag 27. Mai 2011, 12:42 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

dogangel:

 

Har du egne barn?

Syns du gir litt mye skyld på foreldrene! Seff kan dårlige foreldre/ oppdragelse være årsaken men det er langt fra sikkert.

Tror du undervurderer viktigheten av å være tøff og gruppe press... Gutter spes har i alletider hatt en tendens til å "hisse" hverandre opp og dette har ingenting med foreldre og oppdragelse å gjøre.

Ser bare på han som var skolens største bølle da jeg var liten, han var høffelig å snill hjemme og blandt kjente voksne.. Men kunne være rett ut ekkel og ufordragelig når ingen voksne var til stede...

 Litt OT kanskje og apsolutt ikke ment som noen undskyldning for disse ungdommene som TS beskriver... Syns bare det blir for enkelt å skylde på foreldrene bestandig...

Nei, jeg har ikke egne barn, men har omgått mange barn og deres foreldre..

Og jeg må si jeg mener fortsatt at mye går på foreldrene. Det hjelper ikke bare å skylde på vennegjengen i alle fall. Klart den har sikkert litt å si, men hvis et barn er oppdratt me gode moralske prinsipper, så skal det jo litt til at de likevel lar seg dra me på noe slikt. Da er det noe som er feil, et eller annet sted.

At høflighet og respekt forsvinner handler ikke så mye om hvilke venner man har fått seg etter man har starta på ungdomsskola, som hva foreldrene setter som viktig. 

Det sier jo faktisk litt om foreldrens roller når man kan lese i aviser at 3 av 4 ungdommer ønsker seg grenser av foreldrene sine.. Og at politiet må gå ut i avisa for å si ifra til foreldrene at de på være mer oppvakt og ikke la ungene sine få renne ut om sent på kveldene her i byn.. 



Til toppen Liker
..::Issa::..
Trippelchampion

avatar_..::Issa::..

Rase:
Rottweiler
Bonuspoeng:
62825
Innlegg: 6432
Offline
Postet: Fredag 27. Mai 2011, 12:46 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

KarpeSkrotum:

 

Jeg har barn og alle oppfører seg - 3 gutter. Joda, de har da gjort noen sprell de også, men heller uskyldige ting som ikke har gått utover noen spesielt. Har dog fått flere tilbakemeldinger fra de om enkelte ting andre har begynt å gjort der våre barn har sagt ifra og rett og slett gått hjem når de ikke ville hørt etter. De har altså en grense for hva som er ok og hva som ikke er det og sier fra og blir ikke med på det uansett gruppepress - dette har vi som foreldre vært veldig oppmerksom på i vår oppdragelse og sørget for at de hjemmefra har grenser og en selvtillit slik at de tørr å stå for hvem de er og hva de mener. Jeg mener bestemt at dette er noe de har/ikke har hjemmefra.

En liker var ikke nok ;)

Dette er akkurat den samme erfaringen jeg har sett blandt barn og unge.. Slik som det skjedde her i bygda; fikk en godt voksen mann ifra et annet land høre ifra en 4-åring at han egentlig ikke kunne feire 17.mai me oss fordi han ikke var norsk.. 

Det ekke noe gruppepress på noen måte.. 



Til toppen Liker
Svar på denne tråden


Tips noen om denne tråden

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

Dagens produkt

Filmen - Från valp till stjärna (DVD)

Pris NOK 375,-

I dag: NOK 338,-

spacer
leftgradient rightgradient

Vil du annonsere her?
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
Hovedsponsor6
 
X

Meld deg på Canis sitt gratis nyhetsbrev og få et gavekort på kr. 50,- med en gang!

I nyhetsbrevet holder vi deg oppdatert om nye interessante produkter, kurs/seminarer og andre interessante ting som skjer hos Canis. Mer enn 20000 hundeeiere mottar allerede Canis sitt nyhetsbrev. Bli med du også!

Du får gavekortet tilsendt med en gang du melder deg på.

Email:

Du kan melde deg av nyhetsbrevet når som helst, og vi vil aldri dele din emailadresse med andre.

(OBS: Det er kun et gavekort pr. kunde, så hvis du melder deg av og på nyhetsbrevet vil du ikke få flere gavekort.)