Hest

  Katt

  Fugl

  Ulv





FORSIDEN

 

 

Du kan betale med VISA på Canis.no

Du kan betale med MasterCard på Canis.no

 

 

Besøkende: 960

Innlogget: 26

DAGENS PRODUKT

Bestill "dagens produkt" og få 500 ekstra bonuspoeng!

Hundens språk og atferd. En illustrert håndbok.

NOK 368,-
GRATIS FRAKT
Hvis du bestiller for over kr. 1000,- blir varene sendt portofritt!
MERKEVARER
Ruffwear
Kong Squirt
Optima Canis
Baggen GG
Dyon Flexi
Nina Ottosson Obtrack
Back on Track Hurtta
Visiglo Provit
Canny Collar Gappay
Bio Bag Fatboy
FURminator Jokke
Trixie Non-stop dogwear
Oster® Pro Karlie
Acme Kickbike
Hills Herkules
Bia Bädden Ferplast
ROK™ Straps Ruff Rider
Puppia United Pets
Belcando Dr.Baddaky
Hyper Pet VGWBälte®
FitPAWS® Dogman
BESTSELGERE
HUNDEBØKER

Valpesosialisering
Valpesosialisering

NOK 159,-


Valpegrind med dør
Valpegrind med dør

NOK 604,-


Vet-Bed, brun, grå og rosa
Vet-Bed, brun, grå og rosa

NOK 0,-


100% positiv hverdagslydighet
100% positiv hverdagslydighet

NOK 289,-


100% positiv problemløsning
100% positiv problemløsning

NOK 314,-


Hundeteppe
Hundeteppe

NOK 54,-


Valpehalsbånd
Valpehalsbånd

NOK 32,-

Tilbake til søkeresultat

tisser i buret sitt...

Start ny diskusjon
Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 Neste
Svar på denne tråden Canis diskusjonsforum -> Valpeprat
Forfatter
Innlegg
Raia123
Trippelchampion

avatar_Raia123

Raser:
Engelsk springer spaniel
Blandingshund
Engelsk setter
Bonuspoeng:
84643
Innlegg: 972
Offline
Postet: Onsdag 30. Nov 2011, 23:02 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Mine tre har heller ikke tilgang til vann om natta,de sover på soverommet sammen med meg og har de først lagt seg så snorker de til vi står opp... Har hatt vann til de på natta tidl,men vannet blei bare stående urørt. De har mulighet til å gå ned å drikke,men det har aldri noensinne skjedd at noen av de har gjort det,og da ser jeg heller ikke det store problemet med å ikke ha vann m natta..



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Raia123 Liker
jlkm
Champion

avatar_jlkm

Raser:
Old english sheepdog
Blandingshund
Bonuspoeng:
24035
Innlegg: 296
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 08:00
(Red: Thu 01. Dec 2011, 08:03)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Preika litt med Fruen om dette (sjølve "eksperten"), og hun mener det er verdt å merke seg blant annet at valper i starten helst kun tisser der de føler seg hjemme, trygge og avslappa (ref gjengangertråden "hjelp, valpen tisser inne - ETTER tur!").
Om det er mye styr og ståk rundt ting ellers, kan det godt tenkes at buret er det stedet det føles aller tryggest å sette seg i "hockey" - en situasjon der hunder setter seg utsatt til og dette er ikke noe de gjør helt ukritisk som oftest, aller minst i starten av livet.

Jeg ser også det ble kommentert dette med at TS skifter ut tepper og vasker buret (daglig?). Så kom jeg på at Gaia hadde en tendens til å ville sove og slappe av helst på de mest skitne, uttissa og inngrodde teppene. Det er gode, kjente og avslappende lukter, såpe og fleece er ikke nødvendigvis noe hunden foretrekker.
Det er såvidt jeg skjønner hunden som skal sove der, ikke barna eller du selv. Er det kanskje verdt å vurdere å være litt mindre kritisk? ;)
Jeg hadde ikke bekymra meg så veldig for at valpen skulle få "uvaner" med å tisse i buret. Dette er i utgangspunktet veldig renslige dyr, og etterhvert vil de fleste ("alle") helst gjøre fra seg litt vekk fra soveplassen, men alt dette er ikke nødvendigvis på plass hos alle like tidlig.



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av jlkm Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 09:55 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Joda, jeg vet at valper tisser, helst, der de er trygge og kjente.. men vår tisser hvor som helst. faktisk.

nå har vi ikke hatt henne med på tur enda, men på vei hjem (som tok oss 12 timer å kjøre) så tisset og bæsjet hun, uten problemer, ved trafikkerte veier osv).

Og hun tisser gjerne i hagen.

 

hun er ikke av den litt "utrygge" typen som er redd for nye ting - langt derifra..

men i natt så pep hun faktisk når hun måtte på do, så det går kanskje fremover :-)

(selv om hun hadde ett uhell også da, men det MÅ man jo regne med)..

forventet jo ikke å få en ferdig renslig valp :-)

 

Og joda.. vi kunne jo ha sluttet å bry oss så veldig om å bytte tepper og å vaske buret.. men da lukter det jo gammelt tiss i hele soverommet + av hunden. hun STINKER tiss faktisk. man lukter det på avstand.. og hun ligger jo på stuetepper/sofa osv.. så nei, jeg kan ikke la være med å vaske.. + at det kan jo ikke være behagelig for henne å ligge på det.. men hun har fortsatt teppet vi fikk med fra valpekassa da :) Så LITT lukt har hun uansett..



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Mofassah
Dobbelchampion

avatar_Mofassah

Rase:
Riesenschnauzer sort
Bonuspoeng:
36068
Innlegg: 1705
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 13:42
(Red: Thu 01. Dec 2011, 13:44)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

Og joda.. vi kunne jo ha sluttet å bry oss så veldig om å bytte tepper og å vaske buret.. men da lukter det jo gammelt tiss i hele soverommet + av hunden. hun STINKER tiss faktisk. man lukter det på avstand.. og hun ligger jo på stuetepper/sofa osv.. så nei, jeg kan ikke la være med å vaske.. + at det kan jo ikke være behagelig for henne å ligge på det.. men hun har fortsatt teppet vi fikk med fra valpekassa da :) Så LITT lukt har hun uansett..

Nå har det gått et par dager og du har fått mange konkrete og kvalifiserte råd, blant annet fra meg, fra folk som har lyktes med å få sine valper stuereine. Så vidt jeg tolker dine videre innlegg, inkludert det siste, så har du ikke tatt til deg noen av dem, men har valgt å gå i forsvarsposisjon og komme med tusen unnskyldninger for å fortsette i samme blindgate. Da lurer jeg litt på hvorfor du i det hele tatt la ut denne tråden, hvorfor du ikke følger noen av rådene og om du egentlig ikke gidder å ta tak i problemene, men håper at de vil gå over av seg selv.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Mofassah Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 13:46 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Mofassah:

cava1980:

Nå har det gått et par dager og du har fått mange konkrete og kvalifiserte råd, blant annet fra meg, fra folk som har lyktes med å få sine valper stuereine. Så vidt jeg tolker dine videre innlegg, inkludert det siste, så har du ikke tatt til deg noen av dem, men har valgt å gå i forsvarsposisjon og komme den tusen unnskyldninger for å fortsette i samme blindgate. Da lurer jeg litt på hvorfor du i det hele tatt la ut denne tråden, hvorfor du ikke følger noen av rådene og om du egentlig ikke gidder å ta tak i problemene, men håper at de vil gå over av seg selv.

 

vel.. jeg vet om folk som har fått valpene sine stuerene, ved å banke de og stikke snuta nedi tisset også jeg da... alle metoder KAN jo funke. det er jo opptil enhver hvilket råd/metode de vil følge. er det ikke?

og om du ikke har fått det med deg, så HAR jeg jo fulgt råd herfra. hun har både vann om natten og hun har fått større plass å bevege seg på og vi står opp en ekstra gang med henne. så hva konkret er det du mener jeg ikke gidder å følge da? Det rådet om å bare la henne ligge i sitt eget tiss og avføring? Vel - det skal være klart. det rådet kommer jeg IKKE til å følge.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Mofassah
Dobbelchampion

avatar_Mofassah

Rase:
Riesenschnauzer sort
Bonuspoeng:
36068
Innlegg: 1705
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 13:57 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Joda, forsåvidt så har du endret litt på valpens fysiske omgivelser, men ikke gjort noe som faktisk virker på problemet i det hele tatt. Binge i stedet for bur og vann hjelper jo ikke hunden i å komme seg ut for å gjøre fra seg. Poenget er at du må være i forkant, lynkjapp, og springe ut med henne med EN ENESTE GANG når du merker at hun leer på seg om natten. Det kan såklart skje et uhell i ny og ne, men om det er våkenetter som må til, hvis ikke du våkner om du har båndet under deg eller kanskje knyttet rundt håndleddet ditt, så må du faktisk ta den jobben. For hver gang hun får anledning til å gjøre fra seg inne er du omtrent tilbake på scratch, og dette vil ta LANG tid om ikke du LÆRER hunden at denslags er noe som skjer utendørs.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Mofassah Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 14:05 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

*kremt*

 

Joda, men om du faktisk har lest hva jeg har skrevet så er det ikke selve rensligheten som er det største problemet. ingen forventer vel at en 11 uker gammel valp skal være renslig....

problemet her i gården er at hun legger seg oppå sin egen avføring og tiss. og det ser ut som at hun liker det. selv om hun har nok av andre steder å legge seg, så VELGER hun å legge seg oppå det.

DET er problemet mitt!



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Normanna
Superhund 10

avatar_Normanna

Rase:
Rottweiler
Bonuspoeng:
204027
Innlegg: 11690
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 14:27 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

*kremt*

 

Joda, men om du faktisk har lest hva jeg har skrevet så er det ikke selve rensligheten som er det største problemet. ingen forventer vel at en 11 uker gammel valp skal være renslig....

problemet her i gården er at hun legger seg oppå sin egen avføring og tiss. og det ser ut som at hun liker det. selv om hun har nok av andre steder å legge seg, så VELGER hun å legge seg oppå det.

DET er problemet mitt!

Jeg tror du vil oppleve at det vil gi seg etterhvert som hunden blir flinkere til å gjøre fra seg ute, rett og slett. Jeg forstår at det er et irriterende problem, men likevel er det så vidt jeg kan se bare en måte å unngå det på ; nemlig å forhindre at hunden gjør fra seg inne. Det er jo uansett det vi alle jobber med når valpen er liten, ta den ut etter søvn, lek, foring og alltid ha et halvt øye på valpen for å se etter tegn til at den må gjøre fra seg. 



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Normanna Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 14:33 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ja.. hun er super flink på dagtid og har sjeldent uhell inne.. men når hun har uhell inne, så velger hun også å legge seg oppå det.. akkurat som at hun kooooser med det..

jaja..

 

det vil vel gå seg til.. det var bedre i natt, men så vil det vel komme tilbakefall også.

hun blir nok renslig til slutt, og behovet for å sove i tiss og bæsj vil vel også forsvinne :-)

 

 



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Mofassah
Dobbelchampion

avatar_Mofassah

Rase:
Riesenschnauzer sort
Bonuspoeng:
36068
Innlegg: 1705
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 15:30
(Red: Thu 01. Dec 2011, 15:30)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

*kremt*

 

Joda, men om du faktisk har lest hva jeg har skrevet så er det ikke selve rensligheten som er det største problemet. ingen forventer vel at en 11 uker gammel valp skal være renslig....

problemet her i gården er at hun legger seg oppå sin egen avføring og tiss. og det ser ut som at hun liker det. selv om hun har nok av andre steder å legge seg, så VELGER hun å legge seg oppå det.

DET er problemet mitt!

Nei. Problemet ditt er at du BÅDE gir hunden anledning til å gjøre fra seg inne OG legge seg i det etterpå. Om du er kjapp med å ta hunden ut, og er kjapp med å fjerne tiss og bæsj når ulykken skjer, vil ikke hunden ha anledning til å velge å legge seg i det.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Mofassah Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 15:51 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Mofassah:

cava1980:

*kremt*

 

Joda, men om du faktisk har lest hva jeg har skrevet så er det ikke selve rensligheten som er det største problemet. ingen forventer vel at en 11 uker gammel valp skal være renslig....

problemet her i gården er at hun legger seg oppå sin egen avføring og tiss. og det ser ut som at hun liker det. selv om hun har nok av andre steder å legge seg, så VELGER hun å legge seg oppå det.

DET er problemet mitt!

Nei. Problemet ditt er at du BÅDE gir hunden anledning til å gjøre fra seg inne OG legge seg i det etterpå. Om du er kjapp med å ta hunden ut, og er kjapp med å fjerne tiss og bæsj når ulykken skjer, vil ikke hunden ha anledning til å velge å legge seg i det.

 

så flott at du kan fortelle meg hva problemene mine er da! Jeg har faktisk ingen problemer med at en 11 ukers valp gjør fra seg inne. Har ingenting i mot å vaske opp tiss, det er ikke problemet. så får jeg heller si det, at om å lufte henne oftere på natten er det eneste som kan løse problemet. vel - da får det heller bare være. for vi står IKKE opp noe oftere om natten. vi har - gjennom 5 år, sovet i gjennomsnitt 4 timer - Usammenhengende. så nei, den søvnen vi får - den skal vi ha. kall det heller egoistiskt eller hva du vil. valpen blir renslig til slutt. da får det heller ta lengre tid!

enkelt og greit :-)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Kaisi
Trippelchampion

avatar_Kaisi

Rase:
Samojedhund
Bonuspoeng:
62995
Innlegg: 956
Offline
Postet: Torsdag 01. Des 2011, 18:34 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

 

 Det rådet om å bare la henne ligge i sitt eget tiss og avføring? Vel - det skal være klart. det rådet kommer jeg IKKE til å følge.

 

??? Det har du da heller ikke fått noe råd om? (Eller er det et innlegg jeg ikke har fått med meg?)



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Kaisi Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 08:22 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

jlkm:

Jeg ser også det ble kommentert dette med at TS skifter ut tepper og vasker buret (daglig?). Så kom jeg på at Gaia hadde en tendens til å ville sove og slappe av helst på de mest skitne, uttissa og inngrodde teppene. Det er gode, kjente og avslappende lukter, såpe og fleece er ikke nødvendigvis noe hunden foretrekker.
Det er såvidt jeg skjønner hunden som skal sove der, ikke barna eller du selv. Er det kanskje verdt å vurdere å være litt mindre kritisk? ;)
Jeg hadde ikke bekymra meg så veldig for at valpen skulle få "uvaner" med å tisse i buret. Dette er i utgangspunktet veldig renslige dyr, og etterhvert vil de fleste ("alle") helst gjøre fra seg litt vekk fra soveplassen, men alt dette er ikke nødvendigvis på plass hos alle like tidlig.

 

Vel.. det er jo ikke et direkte råd om å la henne bli liggende i bæsj og tiss, men det er jo så godt som!



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Kaisi
Trippelchampion

avatar_Kaisi

Rase:
Samojedhund
Bonuspoeng:
62995
Innlegg: 956
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 10:57
(Red: Fri 02. Dec 2011, 11:07)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

jlkm:

Jeg ser også det ble kommentert dette med at TS skifter ut tepper og vasker buret (daglig?). Så kom jeg på at Gaia hadde en tendens til å ville sove og slappe av helst på de mest skitne, uttissa og inngrodde teppene. Det er gode, kjente og avslappende lukter, såpe og fleece er ikke nødvendigvis noe hunden foretrekker.
Det er såvidt jeg skjønner hunden som skal sove der, ikke barna eller du selv. Er det kanskje verdt å vurdere å være litt mindre kritisk? ;)
Jeg hadde ikke bekymra meg så veldig for at valpen skulle få "uvaner" med å tisse i buret. Dette er i utgangspunktet veldig renslige dyr, og etterhvert vil de fleste ("alle") helst gjøre fra seg litt vekk fra soveplassen, men alt dette er ikke nødvendigvis på plass hos alle like tidlig.

 

Vel.. det er jo ikke et direkte råd om å la henne bli liggende i bæsj og tiss, men det er jo så godt som!

Tror du har misforstått ganske kraftig om du tok mitt tidligere innlegg som et råd om å la valpen ligge i tiss og bærsj ;-) Rådet var at du skulle ligge på madrass og sikre at valpen er trygg og komfortabel i overgangsfasen i nytt hjem. Det med kjente lukter var en mulig forklaring på atferden. Jeg har erfart, akkurat som jlkm, at kjente lukter er viktig for valpen.  Det betyr ikke at du skal la valpen ligge i eget tiss, men en mulighet er å la valpen ha brukte tepper å ligge på, og ikke bare nye tepper i et såpevasket bur.

Når jeg skriver at valpen din kanskje er utrygg i denne perioden etter å ha blitt tatt ifra mor og søsken, så påpeker jeg ikke noen slags feil med valpen din. Det er sikkert en trygg og fin valp sånn generelt, men det er normalt at valper på 11 uker trenger nærhet og ekstra trygghet i situasjoner den f.eks. savner søsken og mor. Etter min erfaring er det ofte om natten eller når den skal sove. Den husker på et vis fortsatt den gode følelsen av å "sove i haug". Den opplever kanskje at noe mangler og blir da urolig. Dette kan vi som valpeeiere ikke vite sikkert, men vi kan sikre trygghetsfølelsen ved å tilby valpen nærhet til oss og ikke bare kalde nettinginngjerdinger med såpelukt. Vi må huske på at lukt er svært viktig for hunder og at valper kan oppleve fremmede lukter som skurepulver og butikkferske tepper som litt ekle ser jeg ikke bort i fra. Dette er altså ikke kritikk av deg, men en mulig forklaring på hvorfor valpen gjør som den gjør Når jeg gir råd pleier jeg også å si noe om hvorfor jeg mener det jeg mener, da blir det som regel enklere for den som får rådet å vurdere tanken bak. Da gjelder det at den som får rådet leser nøye nok til å se forskjellen på forklaring og faktiske råd, - og at man bruker tid til å tenke over det forslaget man har fått...



I like 1 bruker liker dette innlegget.
Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Kaisi Liker
Kaisi
Trippelchampion

avatar_Kaisi

Rase:
Samojedhund
Bonuspoeng:
62995
Innlegg: 956
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 11:06
(Red: Fri 02. Dec 2011, 11:09)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

*kremt*

 

Joda, men om du faktisk har lest hva jeg har skrevet så er det ikke selve rensligheten som er det største problemet. ingen forventer vel at en 11 uker gammel valp skal være renslig....

problemet her i gården er at hun legger seg oppå sin egen avføring og tiss. og det ser ut som at hun liker det. selv om hun har nok av andre steder å legge seg, så VELGER hun å legge seg oppå det.

DET er problemet mitt!

Valper gjør jo ikke slikt for å være slem mot eier, så hva kan det da være et signal om? Hva kan det være med de alternative liggeplassene som valpen ikke liker? Hva kan det være med eget tiss som valpen liker? Hva kan du gjøre med alternative liggeplasser som gjør at valpen foretrekker dem framfor nedtissede tepper? Tror du er ved problemets kjerne her ;-)



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Kaisi Liker
Tinkus
Eliteklasse

avatar_Tinkus

Raser:
Border collie
Shetland sheepdog
Bonuspoeng:
6217
Innlegg: 171
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 12:24 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men syntes det har kommet litt krasse kommentarer fra begge sider...

Rensligheten kommer nok etterhvert<.9 syntes det var et bra forslag det at du bare skulle ha en binge, og ikke bur. det er tydelig at valpen har lagd til seg en vane av å tisse inni buret sitt, og lagd det til sin lille lufteplass:P blir spennende å se hvordan det går når du tar fra henne denne lufteplassen og bare gir henne en binge:) for bingen har hun jo ikke lat til seg denne uvanen enda. Nå er hun jo også fremdeles liten, så mulig det fortsetter i bingen..

 

Når det er sagt så syntes også jeg at du skal gi valpen tilgang på vann, også på nattet. Jeg har erfart fra mine hunder, at det ofte er på natten de drikker mest. Og har aldri hatt noe problem at de har tisset inne av den grunn (valp eller voksen). Så kanskje det ligger noe i det de andre sier, at valpen kanskje våkner fordi den er tørst. Og at den da er våken en stund og finner ut av at den må tisse? 

Men som du påpeker så er vi alle forskjellige, med forskjellige meninger (tenk så kjedelig det hadde vært om vi ikke hadde det?), så du får bare velge deg ut de rådene du vil:) Lykke til, og håper du oppdaterer om hvordan det går!



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Tinkus Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 16:58 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Kaisi:

cava1980:

jlkm:

Jeg ser også det ble kommentert dette med at TS skifter ut tepper og vasker buret (daglig?). Så kom jeg på at Gaia hadde en tendens til å ville sove og slappe av helst på de mest skitne, uttissa og inngrodde teppene. Det er gode, kjente og avslappende lukter, såpe og fleece er ikke nødvendigvis noe hunden foretrekker.
Det er såvidt jeg skjønner hunden som skal sove der, ikke barna eller du selv. Er det kanskje verdt å vurdere å være litt mindre kritisk? ;)
Jeg hadde ikke bekymra meg så veldig for at valpen skulle få "uvaner" med å tisse i buret. Dette er i utgangspunktet veldig renslige dyr, og etterhvert vil de fleste ("alle") helst gjøre fra seg litt vekk fra soveplassen, men alt dette er ikke nødvendigvis på plass hos alle like tidlig.

 

Vel.. det er jo ikke et direkte råd om å la henne bli liggende i bæsj og tiss, men det er jo så godt som!

 

Tror du har misforstått ganske kraftig om du tok mitt tidligere innlegg som et råd om å la valpen ligge i tiss og bærsj ;-) Rådet var at du skulle ligge på madrass og sikre at valpen er trygg og komfortabel i overgangsfasen i nytt hjem. Det med kjente lukter var en mulig forklaring på atferden. Jeg har erfart, akkurat som jlkm, at kjente lukter er viktig for valpen.  Det betyr ikke at du skal la valpen ligge i eget tiss, men en mulighet er å la valpen ha brukte tepper å ligge på, og ikke bare nye tepper i et såpevasket bur.

Når jeg skriver at valpen din kanskje er utrygg i denne perioden etter å ha blitt tatt ifra mor og søsken, så påpeker jeg ikke noen slags feil med valpen din. Det er sikkert en trygg og fin valp sånn generelt, men det er normalt at valper på 11 uker trenger nærhet og ekstra trygghet i situasjoner den f.eks. savner søsken og mor. Etter min erfaring er det ofte om natten eller når den skal sove. Den husker på et vis fortsatt den gode følelsen av å "sove i haug". Den opplever kanskje at noe mangler og blir da urolig. Dette kan vi som valpeeiere ikke vite sikkert, men vi kan sikre trygghetsfølelsen ved å tilby valpen nærhet til oss og ikke bare kalde nettinginngjerdinger med såpelukt. Vi må huske på at lukt er svært viktig for hunder og at valper kan oppleve fremmede lukter som skurepulver og butikkferske tepper som litt ekle ser jeg ikke bort i fra. Dette er altså ikke kritikk av deg, men en mulig forklaring på hvorfor valpen gjør som den gjør Når jeg gir råd pleier jeg også å si noe om hvorfor jeg mener det jeg mener, da blir det som regel enklere for den som får rådet å vurdere tanken bak. Da gjelder det at den som får rådet leser nøye nok til å se forskjellen på forklaring og faktiske råd, - og at man bruker tid til å tenke over det forslaget man har fått...

 

Jeg har aldri tatt råd fra deg, som at hun skulle ligge i sitt eget tiss. jeg refererte til jlkm sitt innlegg om å ikke bytte ut teppene så ofte, men om jeg ikke bytter teppene ofte, så blir hun jo liggende i sitt eget tiss. hun tisser jo på teppene hver eneste natt. så hva gjør jeg da? Om jeg samtidig skal la henne ha teppet sitt, ikke skifte de ut hver dag, men allikevel ikke la henne ligge i tiss? Og som jeg har skrevet noen ganger før, så har hun HELE tiden hatt teppet fra valpekassa der. Det teppet har jeg ALDRI fjernet. Hun har derfor hatt lukten sin/fra mor og kullsøsken der hele tiden..

 

Jeg har uansett fått PM med råd fra diverse Canis trenere. og det er INGEN av dem som mener at dette er normalt, og alle mener det er en dårlig UVANE. så joda, en 11 uker gammel valp kan ha en uvane. en uvane kan man legge seg til på 2 dager. man må ikke være gammel for å ha det.

jeg avslutter denne diskusjonen nå, etter som sagt, mange gode råd :-)

 

Takk alle sammen!



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 17:58 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Tinkus:

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men syntes det har kommet litt krasse kommentarer fra begge sider...

Rensligheten kommer nok etterhvert<.9 syntes det var et bra forslag det at du bare skulle ha en binge, og ikke bur. det er tydelig at valpen har lagd til seg en vane av å tisse inni buret sitt, og lagd det til sin lille lufteplass:P blir spennende å se hvordan det går når du tar fra henne denne lufteplassen og bare gir henne en binge:) for bingen har hun jo ikke lat til seg denne uvanen enda. Nå er hun jo også fremdeles liten, så mulig det fortsetter i bingen..

 

Når det er sagt så syntes også jeg at du skal gi valpen tilgang på vann, også på nattet. Jeg har erfart fra mine hunder, at det ofte er på natten de drikker mest. Og har aldri hatt noe problem at de har tisset inne av den grunn (valp eller voksen). Så kanskje det ligger noe i det de andre sier, at valpen kanskje våkner fordi den er tørst. Og at den da er våken en stund og finner ut av at den må tisse? 

Men som du påpeker så er vi alle forskjellige, med forskjellige meninger (tenk så kjedelig det hadde vært om vi ikke hadde det?), så du får bare velge deg ut de rådene du vil:) Lykke til, og håper du oppdaterer om hvordan det går!

 

Hun har ligget i binge de siste nettene. en ganske stor en. hun valgte allikevel å tisse og bæsje i sengen sin. og vi fant henne, sovende, oppå hele greia. Og hun har også de siste nettene hatt vann.

 

Jeg må også legge til dette, at nei, jeg har ikke særlig erfaring med valpetiden og oppdragelse av en valp, men helse og fysikk kan jeg en hel del om. det er svært, svært mange hunder - spesielt valper som vil drikke mye mer vann enn hva de har behov for. en valp trenger absolutt ikke å være tørst for å drikke vann. det kan fint være et "tidsfordriv" e.l.

når det er sagt, så har altså vår valp nå tilgang på vann 24/7.

 

:-)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Bergljot
Superhund 6

avatar_Bergljot

Raser:
Hollandsk gjeterhund, korthåret
Dobermann
Rhodesian ridgeback
Bonuspoeng:
113328
Innlegg: 9076
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 18:03 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Jeg vet ikke om rådet allerede er gitt, har ikke sjekket, men gni deg og hunden med de nye/nyvaskede teppene før dere tilbyr det som soveplass. Så er det noe lukt som er kjent. Selv hadde jeg tatt valpen i senga, så våkner man om den beveger seg og man får inn en rutine på at man skal ut for å gjøre fra seg. Hadde så arbeidet hunden ned fra senga når et sovemønster var etablert.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Bergljot Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 18:10
(Red: Fri 02. Dec 2011, 18:12)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Bergljot:

Jeg vet ikke om rådet allerede er gitt, har ikke sjekket, men gni deg og hunden med de nye/nyvaskede teppene før dere tilbyr det som soveplass. Så er det noe lukt som er kjent. Selv hadde jeg tatt valpen i senga, så våkner man om den beveger seg og man får inn en rutine på at man skal ut for å gjøre fra seg. Hadde så arbeidet hunden ned fra senga når et sovemønster var etablert.

 

men... igjen... hun har jo teppet sitt fra valpekassen der. og det er altså ikke en liten bit av et teppe, men et stort teppe. teppet hadde bodd i valpekassen i flere uker når vi hentet henne.

så igjen - hvorfor er dere så opphengte i dette med lukter/nye tepper/vasking av bur?

Hun HAR jo ett gammelt teppe der, MED lukt fra seg selv/mor og søsken. og hun har hatt teppet der hele tiden siden vi kjøpte henne.

edit: altså, jeg forstår jo at lukt er svært viktig for en hund. var ikke det jeg mente. mente bare at hun har jo ett teppe der hun har hatt "hele livet".. det er ikke slik at alt i bingen lukter nytt og såpe.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Bergljot
Superhund 6

avatar_Bergljot

Raser:
Hollandsk gjeterhund, korthåret
Dobermann
Rhodesian ridgeback
Bonuspoeng:
113328
Innlegg: 9076
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 18:19 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

cava1980:

Bergljot:

Jeg vet ikke om rådet allerede er gitt, har ikke sjekket, men gni deg og hunden med de nye/nyvaskede teppene før dere tilbyr det som soveplass. Så er det noe lukt som er kjent. Selv hadde jeg tatt valpen i senga, så våkner man om den beveger seg og man får inn en rutine på at man skal ut for å gjøre fra seg. Hadde så arbeidet hunden ned fra senga når et sovemønster var etablert.

 

 

men... igjen... hun har jo teppet sitt fra valpekassen der. og det er altså ikke en liten bit av et teppe, men et stort teppe. teppet hadde bodd i valpekassen i flere uker når vi hentet henne.

så igjen - hvorfor er dere så opphengte i dette med lukter/nye tepper/vasking av bur?

Hun HAR jo ett gammelt teppe der, MED lukt fra seg selv/mor og søsken. og hun har hatt teppet der hele tiden siden vi kjøpte henne.

edit: altså, jeg forstår jo at lukt er svært viktig for en hund. var ikke det jeg mente. mente bare at hun har jo ett teppe der hun har hatt "hele livet".. det er ikke slik at alt i bingen lukter nytt og såpe.

Men hun tisser ikke på det teppet siden hun fortsatt har det?

Jeg er ikke opphengt i noe som helst, nja bortsettfra at jeg synes at hunder skal ha tilgang på vann så fremt det ikke er noe medisinsk grunn for det motsatte, men det var ikke det jeg svarte på nå ;-) Jeg er generelt sett mer opptatt av og nysgjerrig på hva som fører til en slik adferd hos hunden. For det er som du sier ikke normalt. Så da foreslo jeg et par tips som etter min mening er ganske enkle å gjennomføre og som kan hjelpe. Ikke ta alt som kritikk.



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Bergljot Liker
cava1980
Klasse 2

avatar_cava1980

Rase:
Staffordshire bull terrier
Bonuspoeng:
2349
Innlegg: 67
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 18:22 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

nei, unnskyld bergljot. det var ikke direkte ment mot deg.. men det er så mange som har nevnt dette med lukter, klagd på nye tepper og vask av buret osv.. og jeg har sagt det mange ganger, at hun har jo lukten sin der.. men det blir allikevel nevnt på nytt og på nytt..

men jeg forstår jo også at det er sikkert ikke alle, som gidder å lese alle innleggene heller da..

Jo, hun tisser også på valpeteppet sitt, men det har vi uansett latt henne beholde. rett og slett fordi hun skal ha en egen lukt der hun sover.. vi skjønner av oss selv, at en valp ikke vil trives ett sted med bare nye lukter..

Og ja, hun har nå vann om natten ;-) Forstod at det var viktig. så da endret vi på det..



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av cava1980 Liker
Ylvapuppy
Dobbelchampion

avatar_Ylvapuppy

Rase:
Alaskan Husky
Bonuspoeng:
29707
Innlegg: 595
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 19:35 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

HM. Blir det ikke feil at den skal ha et teppe med tiss på soveplassen sin? Da er den jo blitt vant til at det skal være tisselukt der den sover. Har holdt lukta unna så godt det går an for å ikke be om mere tissing. Legg heller det teppet ut så den har en fast tisseplass.



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Ylvapuppy Liker
Ylvapuppy
Dobbelchampion

avatar_Ylvapuppy

Rase:
Alaskan Husky
Bonuspoeng:
29707
Innlegg: 595
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 19:47 Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Spekulerer fælt på dette her. Kan det være en ide å la ho sove på aviser og legge teppet utafor soveplassen? Motsatt av det ho er vant til? Og hvis det funker, ta teppet ut til slutt?Smil



Til toppen Send PM Se profil Hjemmeside Andre innlegg av Ylvapuppy Liker
Mentos
Champion

avatar_Mentos

Rase:
Collie korthåret
Bonuspoeng:
14491
Innlegg: 116
Offline
Postet: Fredag 02. Des 2011, 20:17
(Red: Fri 02. Dec 2011, 20:34)
Støtende innlegg? Gulltråd?
Siter

Ikke stygt ment men;

Synes det blir litt vanskelig å forholde seg til det du skriver; det virker som om du legger til og trekker fra diverse hjelpemidler du har prøvd etterhvert som folk kommer med råd. Bare sånn for å si imot, eller at nei det har du prøvd og det funka ikke. F.eks.

cava1980:

Vil legge til at vi kaster og legger nytt teppe hver gang hun har tisset i buret.. vil ikke vaske tissetepper i maskinen, så det er ikke noe lukt på teppet.. og vi skrubber burbunnen også..

På dette forstod jeg det slik at dere fjerner alt spor etter tisset hver natt; slik at hunden ikke skal forbinde buret sitt med "do". Noe som også var en selvfølge, siden lukten av tiss gjerne fører til mer tiss.

cava1980:

Jo, hun tisser også på valpeteppet sitt, men det har vi uansett latt henne beholde. rett og slett fordi hun skal ha en egen lukt der hun sover.. vi skjønner av oss selv, at en valp ikke vil trives ett sted med bare nye lukter..

Men plutselig; etter å ha fått kommentar om at valpen kanskje trengte noen kjente lukter i senga si, og at det ble for mye "nytt" for henne; så har hun visst hatt et gammelt teppe i senga si hele tiden. Som ikke har vært vaska siden valpekassa. Og da også følgelig er fullt i tiss.

I så tilfelle tror jeg du har svaret på tisseproblemet :) Hvis det kontinuerlig har lukta tiss av sengen hennes, synes hun sikkert at dette er en finfin tisseplass. Når det i tillegg lukter av mor og søsken, er det jo også en ypperlig soveplass?

Tenker jeg ihvertfall :)



Til toppen Send PM Se profil Andre innlegg av Mentos Liker
Svar på denne tråden Gå til side 1 2 3 4 5 6 7 Neste


Tips noen om denne tråden

Hundens språk og atferd. En illustrert håndbok.

Dagens produkt

Hundens språk og atferd. En illustrert håndbok.

Pris NOK 408,-

I dag: NOK 368,-

spacer
leftgradient rightgradient

Vil du annonsere her?
 
Hovedsponsor7
 
Hovedsponsor7
 
Hovedsponsor7
 
Hovedsponsor7
 
Hovedsponsor7
 
Hovedsponsor7
 
 
X

Meld deg på Canis sitt gratis nyhetsbrev og få et gavekort på kr. 50,- med en gang!

I nyhetsbrevet holder vi deg oppdatert om nye interessante produkter, kurs/seminarer og andre interessante ting som skjer hos Canis. Mer enn 20000 hundeeiere mottar allerede Canis sitt nyhetsbrev. Bli med du også!

Du får gavekortet tilsendt med en gang du melder deg på.

Email:

Du kan melde deg av nyhetsbrevet når som helst, og vi vil aldri dele din emailadresse med andre.

(OBS: Det er kun et gavekort pr. kunde, så hvis du melder deg av og på nyhetsbrevet vil du ikke få flere gavekort.)